-
- Preview: Je bent jong en je maakt wat 26/3/2016 by Anne van de Wetering - Festival Cement is bijna ten einde. De insteek voor mijn verhaal was te onderzoeken wie de jonge maker is. Wat begon als een klein onderzoek naar de jonge maker, werd een dialoog met makers, het festival en mijn collega’s van het schrijftraject. Het werd ook persoonlijk, en dus een studie naar meer. Het werd een essay. Nog lees meer »
- Woorden dans zien worden – Een gesprek met dramaturg Peter Anthonissen 26/3/2016 by Wendy Lubberding - De redactie van de Festivalkrant houdt ‘kantoor’ in de grote hal van de Verkadefabriek tijdens Festival Cement 2016. En zoals de grote Cruijff al zei: elk nadeel heb zijn voordeel. We weten als eerste welke soep er vanavond in de kommen ligt, want de cateraar lost zijn dagelijkse vracht direct naast ons. We zijn voortdurend lees meer »
- Literaire Mime 26/3/2016 by Maaike Schuurmans - Toneelgroep Maastricht geeft ruimte aan nieuwe Nederlandse teksten door schrijvers als Ilja Leonard Pfeijffer en Jibbe Willems aan zich te gaan verbinden per 2017. De succesvolle dansvoorstelling Macbeth van de Toneelmakerij is alweer het tweede deel van een Shakespeareserie na de eerdere dansvoorstelling Storm. Uit deze berichten klinkt een nieuwe belangstelling onder theatermakers voor het lees meer »
- Uitbenen en herhalen: de taal van Thomas Bernhard 25/3/2016 by Wendy Lubberding - Vlak voordat Festival Cement begon, belde ik namens de Festivalkrant met theaterregisseur Sanne Nouws. Zij komt naar het festival met Een feest voor Boris, een stuk van de Oostenrijker Thomas Bernhard, dat nu voor het eerst, door Sanne, werd vertaald naar het Nederlands. Bernhards werk kent een specifieke thematiek, die van de mens die in lees meer »
- Essay: In The End We’ll All Go Up In The Cloud – For iTernity: een landschap aan gene zijde van de dood 25/3/2016 by Ingrid de Rond - ‘Er is een spanningsveld tussen het beeld en de dood – en zelden heb ik die spanning zo sterk gevoeld als in de installatie For iTernity van choreografe Katja Heitmann, schrijft gastblogger Ingrid de Rond. De voorstelling is nog tot en met zaterdag te zien op Festival Cement. Lees hier haar essay. Het beeld en lees meer »
- Alexia Leysen wint Dioraphte Cement Prijs 2016 24/3/2016 by Anne van de Wetering - Op Festival Cement is woensdag 23 maart de Dioraphte Cement Prijs uitgereikt aan de Vlaamse Alexia Leysen. De jaarlijkse uitreiking van de Dioraphte Cement Prijs volgde op een inspirerende dag vol pitches van makers die hun plannen presenteerden aan elkaar en een vakjury bestaande uit Merel Heering (Theater aan Zee), Joost de Kleine Beek (Theater lees meer »
- Column: Een cocon in de wereld? 24/3/2016 by Lotte Wijers - Op een festival zijn voelt alsof je in een cocon leeft. Het is haast een afgebakende wereld, die je verwachtingsvol betreedt en die langzaam uitgroeit tot een totaalervaring van kijken, zien en voelen. Festival Cement 2016 ging van start op dinsdag 22 maart. Die ochtend was daar plots het nieuws over terreuraanslagen in Brussel. Omdat lees meer »
- Essay: De (sterren)kundige 24/3/2016 by Lotte Wijers - Een recensie schrijven is een worsteling. Je hebt net een voorstelling gezien en moet dan binnen korte tijd het vluchtige van de podiumkunst zien te vangen in heldere bewoordingen. Dat probeer ik deze week op Festival Cement voor de online festivalkrant in onder andere recensies. Boven recensies plaatsen bijna alle media sterren (vooruit, soms ballen). lees meer »
- Interview Lisah Baert: ‘Ik wil altijd graag iets geven’ 23/3/2016 by Wendy Lubberding - Lisah Baert staat op Cement Festival met Eten, een voorstelling die op het affiche staat omschreven als ‘een alternatieve dinnershow’. Wacht even. Dinnershow? Dat is toch zo’n bedrijfsuitje met veel jazz hands en verentooien, en obers die maar doorzingen terwijl je toch wat tegenvallende eten koud ligt te worden? Wendy Lubberding wil er meer van weten. lees meer »
- Voorbeschouwing en dag 1 23/3/2016 by Anne van de Wetering - Gisteren ging Festival Cement van start in de Verkadefabriek in ‘s-Hertogenbosch. Hierbij delen we onze eerste observaties over het programma en een kleine impressie van de eerste dag. De voorbeschouwing We doken in het programma om te achterhalen wat ons de komende festivaleditie te wachten staat. Belangrijke en minder belangrijke zaken zijn geteld en na lees meer »
Alexia Leysen wint Dioraphte Cement Prijs 2016
Op Festival Cement is woensdag 23 maart de Dioraphte Cement Prijs uitgereikt aan de Vlaamse Alexia Leysen. De jaarlijkse uitreiking van de Dioraphte Cement Prijs volgde op een inspirerende dag vol pitches van makers die hun plannen presenteerden aan elkaar en een vakjury bestaande uit Merel Heering (Theater aan Zee), Joost de Kleine Beek (Theater aan het Spui) en Heleen Volman (DansBrabant). Alexia Leysen verraste de jury met haar pitch van het concept voor My Life With The Tree, een voorstelling die ze komend jaar zal realiseren.
In december nodigde Festival Cement makers, choreografen en schrijvers uit om een plan in te dienen voor de pitchdag tijdens het festival. Uit 71 ingediende plannen werden door een leescommisie bestaande uit Pietjan Dusee ([prod]nu), Kathleen Treier (directeur Vlaams Theaterfestival) en Leonie Clement (artistiek leider Festival Cement) acht makers geselecteerd die hun plan mochten pitchen. Dit jaar waren dat Yinka Kuitenbrouwer, Alexia Leysen, Kirsten Mariën, Karel Tuytschaever, Orion Maxted, Bára Sigfúsdóttir, Collectief Walden en Ansicht.
Tijdens de prijsuitreiking werden alle pitches door de jury van een kort commentaar voorzien. In het algemeen viel de jury op dat soms een idee voor een voorstelling werd gepresenteerd, waar anderen meer dramaturgische uitgangspunten formuleerden. Niet altijd werd concreet gemaakt hoe dit idee vervolgens vertaald zal worden in een feitelijk werk. Bij de winnende pitch vielen idee en concrete uitwerking zodanig samen dat de vertaalslag recht doet aan de aantrekkingskracht en gelaagdheid van het idee.
Uit het juryrapport: ‘In het voorstellingsconcept My Life With The Tree komt sterk naar voren dat vorm en inhoud samenkomen in een omgeving. Vanuit de filosofische gedachte over de menselijke conditie van verlangen, vervulling, verveling en vernieuwd verlangen, geïnspireerd door spannend werk van twee beeldend kunstenaars, komt Leysen tot een poëtisch concept. De jury kijkt er naar uit de voorstelling te zien en hoopt dat het motto “We don’t really want what we think we desire” deze keer niet opgaat.’
Alexia Leysen ontvangt 7.500 euro en de uitnodiging om de voortgang of realisatie van haar plan te tonen tijden Festival Cement 2017.
De Dioraphte Cement Prijs wordt jaarlijks uitgereikt tijdens Festival Cement. Eerdere winnaars zijn Charlotte Bouckaert (2015), TAAT (2014), Emke Idema (2013), Lisa Verbelen (2012), Anna van der Kruis (2011), Kyoko Scholiers en Ruth Bequart (2010), Arno Schuitemaker (2009) en Leen Braspenning (2008).
Foto: prijswinnaar en juryleden Dioraphte Cement Prijs
@Theaterkrant 2019