Over Festivalkrant

Op Festivalkrant schrijven jonge theaterjournalisten over nieuwe theatermakers. Festivalkrant is een initiatief van Theaterkrant.nl en het Domein voor Kunstkritiek. Tijdens Festival Cement zetelt de redactie in de Verkadefabriek in Den Bosch. De redactie van Festivalkrant Cement 2016 bestaat uit:

Lotte Wijers

Lotte houdt van woorden (ze ging naar de universiteit, studie theaterwetenschap) en van beelden (ze ging naar de Gerrit Rietveld Academie). En altijd was er de fascinatie voor beweging. Beelden proberen te vangen in begrijpelijke tekst is een zoektocht die haar verrijkt. Echt kijken en luisteren is haar streven. Door te kijken anders gaan schrijven en daardoor weer anders gaan kijken. Dat is wat kunst doet, je de wereld anders laten beschouwen. Daarom houdt Lotte zo van kunst. Lotte houdt een blog bij met haar teksten: lottewijers.wordpress.com

Wendy Lubberding

Wendy Lubberding (1973) vroeg als driejarige aan haar moeder: “Hoe schrijf je mijn naam?” Op een beslagen slaapkamerraam liet haar moeder het zien. Sindsdien liet de magische daad van het schrijven haar niet meer los. Wendy studeerde Engelse literatuur en Theaterwetenschap, en werkt als tekstschrijver en vertaler in de podiumkunsten. Sinds 2014 schrijft ze voor Theaterkrant.nl over theater en dans. Een voorstelling werkt als trigger op haar schrijfspieren; wat haar zintuigen registreren roept herinneringen, associaties en verbanden op die ze vangt in woorden. Onlangs volgde ze de cursus Hedendaags schrijven over hedendaagse dans die werd georganiseerd door Domein voor Kunstkritiek, Dansmagazine en DansBrabant. Daarin werd niet alleen volop gezocht naar nieuwe vormen om over dans te schrijven, Wendy mocht ook zelf dansen. Zo struikelde ze haar comfort zone voorbij, op zoek naar woorden voor de dans. En nu volgt Cement, wat Wendy betreft een vijfdaags kijk- en schrijffeest.

Maaike Schuurmans

Tijdens Festival Cement gaat Maaike kennismaken met het werk van de nieuwste generatie theatermakers, choreografen en schrijvers. Hierdoor geïnspireerd slaat zij aan het schrijven. Zij onderzoekt hierbij welke woorden het beste de opgedane ervaring weergeven en stelt zich hierbij graag (net als de kunstenaar) kwetsbaar op. Hiermee hoopt zij bij te dragen aan een dialoog over kunst die niet stopt na het applaus. Mocht je willen reageren op haar schrijven: dat kan schrijvend (uiteraard), maar ook kun je haar aanspreken op het festival (festivalhart – redactie festivalkrant) om verder te praten. Maaike Schuurmans werkt als dramaturg en schrijver met onder andere choreograaf Connor Schumacher (Dansateliers Rotterdam) en studeerde Theaterwetenschap in Amsterdam.

Anne van de Wetering

Na achttien jaar opgroeien in Tilburg, vluchtte Anne in 2006 naar Amsterdam om aldaar een bonte verzameling studierichtingen aan de Faculteit der Geesteswetenschappen te volgen. Na de UvA verlaten te hebben als postmodern wezen in continue existentiële twijfel overleefde ze ternauwernood haar 27e levensjaar en verhuisde in 2016 naar Rotterdam. Tijdens haar nimmer aflatende aanvaringen met de realiteit, probeert ze naast het patriarchaat te slopen, af en toe ook constructief te werken en te schrijven, meestal voor festivals zoals Oerol en IFFR. Zoekt #sicke #art die de werkelijkheid niet ontkent en het liefst probeert bestaande structuren te doorbreken. Tijdens Festival Cement te volgen op Instagram en (misschien ook) Snapchat.

    • Preview: Je bent jong en je maakt wat 26/3/2016 by Anne van de Wetering - Festival Cement is bijna ten einde. De insteek voor mijn verhaal was te onderzoeken wie de jonge maker is. Wat begon als een klein onderzoek naar de jonge maker, werd een dialoog met makers, het festival en mijn collega’s van het schrijftraject. Het werd ook persoonlijk, en dus een studie naar meer. Het werd een essay. Nog lees meer »
    • Woorden dans zien worden – Een gesprek met dramaturg Peter Anthonissen 26/3/2016 by Wendy Lubberding - De redactie van de Festivalkrant houdt ‘kantoor’ in de grote hal van de Verkadefabriek tijdens Festival Cement 2016. En zoals de grote Cruijff al zei: elk nadeel heb zijn voordeel. We weten als eerste welke soep er vanavond in de kommen ligt, want de cateraar lost zijn dagelijkse vracht direct naast ons. We zijn voortdurend lees meer »
    • Literaire Mime 26/3/2016 by Maaike Schuurmans - Toneelgroep Maastricht geeft ruimte aan nieuwe Nederlandse teksten door schrijvers als Ilja Leonard Pfeijffer en Jibbe Willems aan zich te gaan verbinden per 2017. De succesvolle dansvoorstelling Macbeth van de Toneelmakerij is alweer het tweede deel van een Shakespeareserie na de eerdere dansvoorstelling Storm. Uit deze berichten klinkt een nieuwe belangstelling onder theatermakers voor het lees meer »
    • Uitbenen en herhalen: de taal van Thomas Bernhard 25/3/2016 by Wendy Lubberding - Vlak voordat Festival Cement begon, belde ik namens de Festivalkrant met theaterregisseur Sanne Nouws. Zij komt naar het festival met Een feest voor Boris, een stuk van de Oostenrijker Thomas Bernhard, dat nu voor het eerst, door Sanne, werd vertaald naar het Nederlands. Bernhards werk kent een specifieke thematiek, die van de mens die in lees meer »
    • Essay: In The End We’ll All Go Up In The Cloud – For iTernity: een landschap aan gene zijde van de dood 25/3/2016 by Ingrid de Rond - ‘Er is een spanningsveld tussen het beeld en de dood – en zelden heb ik die spanning zo sterk gevoeld als in de installatie For iTernity van choreografe Katja Heitmann, schrijft gastblogger Ingrid de Rond. De voorstelling is nog tot en met zaterdag te zien op Festival Cement. Lees hier haar essay. Het beeld en lees meer »
    • Alexia Leysen wint Dioraphte Cement Prijs 2016 24/3/2016 by Anne van de Wetering - Op Festival Cement is woensdag 23 maart de Dioraphte Cement Prijs uitgereikt aan de Vlaamse Alexia Leysen. De jaarlijkse uitreiking van de Dioraphte Cement Prijs volgde op een inspirerende dag vol pitches van makers die hun plannen presenteerden aan elkaar en een vakjury bestaande uit Merel Heering (Theater aan Zee), Joost de Kleine Beek (Theater lees meer »
    • Column: Een cocon in de wereld? 24/3/2016 by Lotte Wijers - Op een festival zijn voelt alsof je in een cocon leeft. Het is haast een afgebakende wereld, die je verwachtingsvol betreedt en die langzaam uitgroeit tot een totaalervaring van kijken, zien en voelen. Festival Cement 2016 ging van start op dinsdag 22 maart. Die ochtend was daar plots het nieuws over terreuraanslagen in Brussel. Omdat lees meer »
    • Essay: De (sterren)kundige 24/3/2016 by Lotte Wijers - Een recensie schrijven is een worsteling. Je hebt net een voorstelling gezien en moet dan binnen korte tijd het vluchtige van de podiumkunst zien te vangen in heldere bewoordingen. Dat probeer ik deze week op Festival Cement voor de online festivalkrant in onder andere recensies. Boven recensies plaatsen bijna alle media sterren (vooruit, soms ballen). lees meer »
    • Interview Lisah Baert: ‘Ik wil altijd graag iets geven’ 23/3/2016 by Wendy Lubberding - Lisah Baert staat op Cement Festival met Eten, een voorstelling die op het affiche staat omschreven als ‘een alternatieve dinnershow’. Wacht even. Dinnershow? Dat is toch zo’n bedrijfsuitje met veel jazz hands en verentooien, en obers die maar doorzingen terwijl je toch wat tegenvallende eten koud ligt te worden? Wendy Lubberding wil er meer van weten. lees meer »
    • Voorbeschouwing en dag 1 23/3/2016 by Anne van de Wetering - Gisteren ging Festival Cement van start in de Verkadefabriek in ‘s-Hertogenbosch. Hierbij delen we onze eerste observaties over het programma en een kleine impressie van de eerste dag. De voorbeschouwing We doken in het programma om te achterhalen wat ons de komende festivaleditie te wachten staat. Belangrijke en minder belangrijke zaken zijn geteld en na lees meer »
  • Over Festivalkrant

    Op Festivalkrant schrijven jonge theaterjournalisten over nieuwe theatermakers. Festivalkrant is een initiatief van Theaterkrant.nl en het Domein voor Kunstkritiek
    Lees meer/de schrijvers
  • Twitter